praktijk grow&flow !!!

Dit is het blog dat ik als inspiratieplekje wil gebruiken rond verschillende thema's. Graag nodig ik u ook uit om een kijkje te nemen op www.growflow.be , de pagina van mijn praktijk.

zaterdag 31 maart 2012

kinderyoga in volle opkomst...

Vandaag een kort berichtje. Reden: net terug van een weekje vakantie; moe, veel uitpak en was.
Op die vakantie haalde ik gisteren mijn inspiratie; al zal het misschien eerder op wat reclame lijken. Wat niet mijn bedoeling hoor!
Situatieschets: vrijdagochtend op vakantie, op 10h moeten de sleutels van het huisje worden binnengeleverd; Sam doet nog gauw een dutje, mama en papa druk bezig met inpakken en auto inladen, en Loena... ja echt spelen kon ze niet meer want al het speelgoed ingepakt, alleen buiten te gevaarlijk met al die vertrekkende auto's, mee helpen inpakken lukt voor kleine dingetjes maar al gauw waren we toch ook al dat stadium voorbij. Wat wél helpte: Nederland 3! Daar zijn de hele ochtend kinderprogamma's op, en hoewel ik absoluut geen voorstander ben van "zet ze maar voor de TV", deze programma's zijn toch wel "van de goede soort" - leerrijk, ontspannend, niet te druk. Perfect dus voor de situatie zoals in de schets. Met een half oog kijk ik mee van achter de valiezen; en maakte zo kennis met een nieuw programma: "Waybuloo".
 Het is wat zweverig, wat elf-achtig, maar qua inhoud vond ik het eigenlijk best ok. Veel nadruk op de natuur, vriendelijk zijn voor elkaar, én... yoga! Waybuloo gaat over vier wezentjes, de Piplings, en elke aflevering komen er (na wat opzoekingswerk) vaste onderdelen terug: een "thema", (gisteren was dat de schoonheid van een bloesem), het kiekeboespel (de Piplings verstoppen zich en de kinderen moeten hen zoeken), en... "YOGO"; oftewel yoga voor de allerkleinsten. Het geluid van een windchime kondigt de "tijd voor yogo" aan, kinderen en Piplings zoeken een plekje op het gras, en ze doen yoga-oefeningen. Het ging duidelijk om de échte oefeningen (dus geen "we doen een beetje alsof met slappe afkookseloefeningen") én er werd nadruk gelegd op het imiteren van dieren uit de natuur. Ik heb alvast wat afleveringen geprogrammeerd, wel er nog wel eens wat bekijken, en zal dan wel zien hoe het evolueert. Wat me wél charmeerde, was dat een kinderprogamma uitdrukkelijk "yoga" als vast onderdeel heeft... duidelijk een signaal dat yoga voor kinderen, én voor peuters en kleuters, aan een opmars bezig is!                    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten