praktijk grow&flow !!!

Dit is het blog dat ik als inspiratieplekje wil gebruiken rond verschillende thema's. Graag nodig ik u ook uit om een kijkje te nemen op www.growflow.be , de pagina van mijn praktijk.

maandag 26 maart 2012

kinderaardegroet

De aardegroet vind ik zo toepasselijk tijdens de ontluikende lente, of zeg maar al volop lente, waarbij we toch allemaal genieten van wat de aarde ons geeft...
In de "volwassenenyoga" is de aardegroet een houdingreeks met oa. hondhouding, cobra, kindhouding, kathouding,... Ik ging dus op zoek naar een "kinderversie"; wat meestal min of meer dezelfde houdingen beoogt, maar dan korter, met een herkenbaar tekstje erbij... zoals ik dat ook voor de zonnegroet had gevonden.
Alleen... na meer dan een uur zoeken op internet (ongelooflijk wat een massa yogafilmpjes je vindt op youtube); gaf ik het op en besloot ik dat er niets anders opzat dan zelf een "kinderaardegroet" te verzinnen. Nu klinkt dat "verzinnen" redelijk onrespectvol, het is uiteraard wel belangrijk dat de houdingen er effectief in terugkomen én dat het geheel ook "zinnig" is, en volgens de filosofie van de yoga.  Ik liet het dus wat sudderen in mijn hoofd, probeerde wat rijmpjes uit, tot ik hem helemaal had zoals het juist voelde... vooral over de laatste regels heb ik nogal wat gepiekerd, wou zeker de cobra erin, en echt "liggen" op de aarde... Als bij ingeving van moeder aarde herself kwam ik uiteindelijk op de zin "jij zorgt voor mij, ik zorg voor jou", wat meteen ook dankbaarheid en respect voor de aarde/natuur wil uitdrukken.
In het  filmpje spreek ik de groet in terwijl mijn dochter Loena hem uitvoert. Niet helemaal juist, zoals je zal horen, ze begint meteen met haar benen in de lucht te steken terwijl het eigenlijk de hondhouding (billen in de lucht) moet zijn; maar in peuter/kleuteryoga gaat het om de intentie en niet om de perfecte uitvoering, dus heb ik het zo maar gelaten. Ook op het einde komt de cobrahouding  niet heel duidelijk naar voor.
De groet gaat zo:                
                     ik leg mijn handen op mijn hart
                      (zitten op je knieën, handen
                      in namastehouding= handpalmen tegen
                     elkaar voor je borst)
                     ik leg mijn handen op de aarde
                     (handen voor je op de grond zetten)
                     ik steek mijn billen in de lucht
                     (hondhouding)
                     ik leg mijn oor op de aarde
                     (kindhouding, met je oor tegen de grond)
                     ik steek mijn ene voet in de lucht
                     (en mijn andere voet in de lucht)
                     ik leg mijn buik op de aarde
                     (helemaal languit op de aarde liggen,
                     je aan de aarde "overgeven")     
                     aarde, zo lig ik dicht bij jou
                     jij zorgt voor mij, ik zorg voor jou
                      (cobrahouding, buik op de grond en bovenlichaam
                        met je handen opdrukken)
https://www.facebook.com/video/video.php?v=3264837351492

Geen opmerkingen:

Een reactie posten