praktijk grow&flow !!!

Dit is het blog dat ik als inspiratieplekje wil gebruiken rond verschillende thema's. Graag nodig ik u ook uit om een kijkje te nemen op www.growflow.be , de pagina van mijn praktijk.

zaterdag 21 januari 2012

een zondagmorgend...

Al ruim tien jaar werk ik als opvoedster met wisselende shiften en weekends, dus de klassieke "zondagochtend in het weekend" is al die tijd iets geweest waar ik niet aan deelnam: niet aanschuiven bij de bakker, geen croissants naast de weekendkrant op tafel... Maar sinds ik per 1 januari jongstleden OOK van maandag tot vrijdag werk, heb ik ineens wél een "weekendgevoel"; en jawel hoor, ook een "zondagochtend"!
Nu hebben wij een bakker schuin tegenover onze deur, maar daar gaan aanschuiven zit er nog altijd niet bij. Reden: ik hou eigenlijk helemaal niet van zoete koffiekoeken, mijn gezondheidsinstinct vind een croissant toch wel écht te ongezond en sandwiches en pistolets vind ik ook niet lekker (behalve de versgebakken mini-versies uit de bakkerij op mijn werk!). Maar ik wil het toch wel iets specialers (en lekkerder) dan de snelle mueslihap of bokes met beleg die ik 's morgens in de week achter de kiezen steek.
Dus: opteren we voor een lekker, donker brood, eventueel met iets extra zoals een volkoren roggeverdommeke (met rozijnen) of een notenbrood. Ik ben geen liefhebber van klassieke kaas op de boterham en als vegetariër uiteraard ook niet van charcuterie. Een beetje echter boter is wel heel lekker, en best gezond als je het mate gebruikt: een goede leverancier van vetoplosbare vitaminen zoals vit A, D, E.
Of ik smeer appelsiroop, wat een goede bron van ijzer is- welke ik als vegetariër dus wel kan gebruiken.
Mijn dochter van 2,5 jaar heeft mijn afkeer van sandwiches, croissants,.. geërfd, (ze màg van mij hoor, maar na één hap legt ze het steevast opzij); eet dus ook boterhammen maar heeft die het liefst getoast, en gaat dan ijverig zelf aan de slag met boter of siroop smeren. Een blokje geitenkaas er apart bij, dat is ook wel lekker!
Verder hoort bij "lang aan tafel zitten" (relatief natuurlijk met kindjes) een zachtgekookt eitje op tafel te staan. Dolle pret eerst om met een lepel de schaal stuk te kloppen en dochterlief het bovenste deel van het eitje laten afpellen, wat ze zeer nauwkeurig en geconcentreerd doet, levert weeral meer rustige "tafeltijd" op. Een zachtgekookt eitje regelmatig eten is een prima manier om je natuurlijke cholesterol in balans te houden! Voor kindjes is het leuk (en minder gemors dan met een lepel) om reepjes brood of korstjes in het eitje te soppen. Hoewel het op zich niet echt iets bijdraagt tot de gezondheid van een ontbijt, kan ik toch ook wel genieten van een glaasje fruitsap.(op zich wel vitamine C rijk, maar dan zijn bessen bijvoorbeeld een betere bron, en fruitsap bevat eigenlijk toch nog wel veel suiker). Uit de bus is het dus een beetje te suikerrijk, en verdund vind ik het niet meer lekker. Vers persen is wel lekker, maar de uiteindelijke hoeveelheid oogt altijd zo weinig in een glas. De oplossing: uit de bus of vers geperst, maar geserveerd in kleine dessertglaasjes (laatst hadden ze er zo voor de feestdagen in de Aldi!). Een echte koffiedrinker ben ik niet en koffie 's morgens is sowieso eigenlijk not done (het doet het zuiveringsproces dat je lichaam elke nacht doet met één slok teniet); maar op zondag mag het wel vind ik. Leve onze oude senseo die stuk is gegaan, leve de nieuwe cappuchinosenseo die in de plaats is gekomen, en leve de volle biomelk die me op die manier toestaat om toch te profiteren van de vitaminen in de volle melk (weer die vetoplosbare; daarom moet het ook volle melk zijn) en toch het zuivelgebruik met mate houden. Eventueel nog een lekker yoghurtje, en fruit natuurlijk! Kiwi om de ijzer uit de siroop en het brood beter te laten opnemen; bessen (vitamine C, maar niet in elk seizoen te vinden natuurlijk), en héél lekker warme appel en peer met kaneel! Of ik stoof ze in een beetje echte boter, of ik stoom ze in de stoomkoker. Door het verwarmen treedt misschien een beetje vitamineverlies op; maar daartegenover staat dat warm fruit voor mij als tekort-aan-yang-hebbende-persoon weer een prima innerlijke verwarmer is! En... mijn zes maanden oude dochter die stilaan met vaste voeding volgens Rapley-methode bezig is; is er ronduit verzot op!!!    SMAKELIJK!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten