praktijk grow&flow !!!

Dit is het blog dat ik als inspiratieplekje wil gebruiken rond verschillende thema's. Graag nodig ik u ook uit om een kijkje te nemen op www.growflow.be , de pagina van mijn praktijk.

zaterdag 7 januari 2012

Begin de dag...

Bovenstaande spreuk proberen wij dus elke ochtend toe te passen. Sinds ik vanaf deze week elke ochtend om halfacht de duur uitmoet en dan best al twee aangeklede kindjes naar beneden breng, is het ook wel wat noodzaak, geef ik toe. Het is sowieso al vroeg en meestal ben ik 's nachts nog wel een tweetal keer wakker om borstvoeding te geven,  dus vroeger dan strikt noodzakelijk wil ik de wekker niet zetten. Nu staat die dus geprogrammeerd om 6.50h, als de ontbijttafel al klaar staat en de nodige tassen om mee naar werk of opvang te nemen staan paraat, als ik een boterham eet terwijl mijn jongste dochter nog bij mij drinkt; lukt het nét. Tenminste als aan dé belangrijkste voorwaarde is voldaan: dat de oudste dochter op een redelijk tempo zich wast en aankleed/laat aankleden. Ze is dus twee en het valt niet te voorspellen, maar als er een NEE komt, ja dan klopt mijn strakke tijdschema dus niet meer. Dus proberen we met goedgezinde liedjes en dansjes zo positief mogelijk de ochtendsituatie te doorlopen. Ondertussen kennen we een scala aan liedjes, al dan niet geïmproviseerd, waaruit ze mag kiezen. Dan wordt het iets als "dibedabedij, dibedabedij, ik was mijn snoetje, dibedabedij". Of ook een favoriet: "ik was mijn wangetjes en ik was mijn kin, ik was mijn mondje met tandjes erin, ik was mijn oortjes, mijn oogjes en mijn haar, en dan nog mijn neusje en dan ben ik klaar". Allicht ook wel een beetje lachwekkend om mij met veel enthousiasme op dergelijk vroeg uur te zien zingen en dansen, op verzoek is het zelfs wel eens Piet Piraat... MAAR: de ochtendsituatie gaat vooruit, we geraken zonder huilbui van de dochter beneden, ik ben niet gestresseerd omdat ik maar moet wachten tot ze aan het wassen begint en zodoende in paniek geraak dat ik te laat kan vertrekken, én alles is op een rustige en respectvolle manier geschied... geen judogrepen om het hemdje aan te krijgen en geen achternahollen om het haar nog te kammen...
Eerlijkheidshalve voeg ik eraan toe dat het soms toch nog eens anders loopt hoor... kindjes zijn nu eenmaal kindjes... maar toch, als ik zelf met een positieve ingesteldheid aan de dag begin en ik breng die met liedjes en rijmpjes over op de kindjes, maakt het een GROOT verschil!

tot slot nog een hilarische oefening die we hier tijdens het wassen doen... mét hulp van een washandje in de vorm van een aap (leve de Zeeman). Of de schwoeng erin te krijgen, maken we voor-tijdens-of na het wassen aapgeluiden: eerst met een lage stem: OE OE OE, waarbij we de handen van onderaan de buik telkens naar voor brengen - dan met een iets hogere stem: AA AA AA, met de handen van aan de borsstreek telkens naar voor- en tenslotte met een hoge stem: IE IE IE, met de handen van bovenop het hoofd naar boven. Het wordt nog leuker als je dit een paar keer steeds sneller en sneller herhaalt!
En het hééft nut: door de klanken stimuleer je je energie, en de bewegingen openen respectievelijk de wortel-, hart-, en kruinchakra. En jawel: het brengt je lachspieren meteen in topvorm!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten