praktijk grow&flow !!!

Dit is het blog dat ik als inspiratieplekje wil gebruiken rond verschillende thema's. Graag nodig ik u ook uit om een kijkje te nemen op www.growflow.be , de pagina van mijn praktijk.

zaterdag 18 augustus 2012

jamaicaans of senegalees???

puf puf... wat een ongelooflijke tropische temperaturen. In alle kranten wordt het nog maar eens herhaald: veel en regelmatig drinken, minimum vier grote glazen per uur. Nu is water uiteraard dé beste dorstlesser, maar voor de afwisseling is een ander zomers drankje welkom!
Heel simpel maar verfrissend is citroenschijfjes aan het water toevoegen. Of vlierbloesemsiroop aanleggen met water, daar heb ik vast en zeker al eerder over geschreven. Of gemberdrank, op basis van gember, citroen en honing/agave. (ik vergeet nooit hoe deugddoend dit was, zij het wel in de extreem pittige versie, op rondreis in Sri Lanka- ijs en ijskoud, en dat dat vurige van die gember... zalig). Maar vandaag wou ik nog graag een ander receptje met jullie delen: hibiscus-ijsthee. In Senegal is dit een nationale drank, liters heb ik toen van dat goedje gedronken,  maar jammer genoeg met véél suiker aangemaakt. Ik maak dus mijn eigen versie, met agavesiroop. (Hibiscus is een donkerrood bloemetje, het wordt heel vaak bij rozebottel gevoegd en geeft de diepe kleur aan rozebottelthee. Het is ook een prima kruidje als ondersteuning bij een hoge bloeddruk. Mild vochtafdrijvend , cholesterolverlagend, vaatbeschermendén een anti-oxidant.  Het wordt ook wel "jamaicaanse zuring" genoemd. Dus aan beiden kanten van de oceaan is het blijkbaar welbekend. Mijn "groot handboek geneeskrachtige planten" geeft Angola als oorsprong aan. Toch Afrika dus.)

Je moet het dus echt gewoon een keertje proberen. Stap 1: koop hibiscusbloemetjes, in natuurwinkels waar ze een degelijk aanbod aan gedroogde kruiden hebben te vinden  Stap 2: zet een thee van de gedroogde bloemetjes (varieer eventueel met ook rozebottel, munt, fruitthee,... toe te voegen).
Stap 3: Laat afkoelen, en voeg agavesiroop naar smaak toe. (honing of suiker kan natuurlijk ook, maar maakt het minder gezond. Stevia ook moeten werken, heb ik nog niet geprobeerd.) Stap 4: laat héél goed koelen in de ijskast. Ik giet de thee meestal in een fles voor ik het in de ijskast zet, om devolgende reden: Stap 5: goed schudden (je krijgt dan wel wat schuimvorming, maar is wel nodig om de agavesiroop goed te verdelen) en serveren, liefst nog met wat ijsblokjes erbij... Santé!


ps. voor de liefhebbers: je kan ook hibiscusbloemen in wijn laten trekken (in witte of rosée wijn lijkt me dit het lekkerst)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten