praktijk grow&flow !!!

Dit is het blog dat ik als inspiratieplekje wil gebruiken rond verschillende thema's. Graag nodig ik u ook uit om een kijkje te nemen op www.growflow.be , de pagina van mijn praktijk.

zaterdag 2 juni 2012

lekker wiegen...

Zelf ben ik er sinds een reis naar Jamaica, ondertussen alweer heel wat jaartjes geleden, verzot op: een HANGMAT! Nachten heb ik daar buiten geslapen, lekker wiegend, met oceaangeluiden als decor en Caraïbische stormhemels aan de horizon. (en gewapend met liters antimuggenspray). Ik moest er dan ook één in onze eigen tuin hier hebben... Gewéldig vind ik het, dat rustig schommelen, het wordt soms bijna meditatief. Nu las ik toevallig gisteren in een boek over de ontwikkeling van baby's dat schommelen héél goed is voor kindjes... Het evenwichtsorgaan is blijkbaar het eerste zintuig dat ontwikkeld is, al IN de baarmoeder. Zonder het te weten heb ik mijn kindjes dus al vroeg diezelfde rustgevende wiegervaring meegegeven. In heb boek werd ook geduid op het grote belang van het evenwichtsorgaan goed te laten ontwikkelen (door schommelen en wiegen), omdat dit dan weer een goede invloed heeft op de ontwikkeling van houding, ruimte-ervaring, ... Vanuit dit gegeven kreeg ik de inspiratie om in het yogalesje ook een "hangmat-wieg-oefening" in te steken...
Het lijkt me ook gewoon een goede manier om een kind te laten ontspannen... ze vinden het ongetwijfeld leuk, maar kunnen zich terzelfder ook heel makkelijk "geven" in het wiegende ritme, even in algehele rust.
Nu heb je zeker geen echte hangmat nodig hoor, voor deze oefening.
Ik gebruik een dubbelgevouwen fleecedeken; da's nog eens lekker zacht ook.
Mijn echtgenoot stelde even de draagkracht in vraag, maar we hebben het uitgetest met Loena én Sam samen in de deken-hangmat; dus 11,5kg + 8kg kan het zeker hebben.
Je moet dus wel met twee begeleiders zijn voor deze oefening, maar dat maakt het ook net zo fijn. Je kind voelt zich echt gedragen tussen zijn twee ouders, als je dit als ouderpaar doet.
Voorzie voor alle zekerheid een zachtere ondergrond (matras, gras,...). Je hoeft ook echt niet hoog te wiegen; een tiental centimeter boven de grond is prima.
Leuk is de oefening sowieso, maar tracht om het rustgevend karakter te bewaren zelf ook rustig te blijven, niet teveel praten, beperk de vreugdegeluidjes,... Extra fijn is natuurlijk als je op de achtergrond mooie muziek kan opzetten, bijvoorbeeld oceaangeluiden.
We zijn er eventjes mee bezig geweest, bij het uittesten van de oefening... eerst Loena, dan Sam, dan terug Loena, dan terug Sam,... ze wisten van geen ophouden! En dan gingen ze dus ook maar eens samen in de hangmat-deken... zooooo geweldig was dat! Een foto trekken ging natuurlijk niet, want zowel ik als mijn echtgenoot hadden de deken vast en wiegden onze kindjes, maar ik zal het trachten te beschrijven: vier pretoogjes, twee brede glimlachen, de allerliefste snoetjes, lekker knus bij elkaar, tegen elkaar, geborgen bij elkaar en in het wiegen...

2 opmerkingen:

  1. moh! hoe fijn!
    en hoe doe je dat met 3 kindjes? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. tina, als jij en je echtgenoot sterke armspieren hebben, moet het met drie ook lukken als je héél stevige doek neemt, ik denk dan aan een XL- geweven hangmat of zo. Al kan je je dan afvragen of het op den duur niet makkelijker is die XL-hangmat gewoon in de tuin te hangen. Maar je kan misschien wel eens proberen om ze elkaar te laten wiegen? Een goeie matras eronder, voor alle zekerheid, en dan moet het prima lukken! En je kan ze altijd eerst eens laten proberen met een knuffelbeer, kwestie dat ze de handeling van het wiegen doorhebben...

    BeantwoordenVerwijderen