praktijk grow&flow !!!

Dit is het blog dat ik als inspiratieplekje wil gebruiken rond verschillende thema's. Graag nodig ik u ook uit om een kijkje te nemen op www.growflow.be , de pagina van mijn praktijk.

zaterdag 9 juni 2012

gezichtsreiniging in 1 2 3

Mijn bescheiden kruidentuintje hier in mijn tuin bloeit welig na de overvloedige zon van een tweetal weken geleden en de even overvloedige regenval van de laatste week. Vooral de citroenmelisse en de munt neigen stilaan naar het overwoekeren... maar geen nood, want deze twee plantjes lenen zich gelukkig tot dagelijks gebruik... uiteraard in een lekkere thee, samen of apart. Momenteel ben ik aan 't experimenteren met munt te zoeten met stevia en/of agavesiroop, om toch een lekkere zoete "marokkaanse muntthee" te krijgen. Hét juiste recept qua hoeveelheden heb ik jammer genoeg nog niet gevonden, het blijft me iets aan de bittere kant, maar als ik het gevonden heb, laat ik zeker weten!
Een andere manier of munt en citroenmelisse "met bosjes" op te werken als ze dreigen een makkelijke doorgang voor de fiets te belemmeren (zoals in mijn tuin, mijn kruiden groeien naast de tuinpad) is een gezichtsreiniging te maken in een mum van tijd. Pluk een goei bosje van deze kruiden, knip of hak ze fijn (dit mag vrij grof gebeuren hoor), gooi ze in een teiltje of een kookpot of iets dergelijks, overgiet met water dat net gekookt heeft, en je hebt een instant-gezichtsstoombad. Opgelet, de stoom is in het begin vaak té warm, je gebruikt dus beter water dat al een béétje afgekoeld is (maar nog wel dampt), en wees sowieso voorzichtig dat je je niet verbrand! Een grote badhanddoek is makkelijk om je hoofd echt geheel te kunnen verstoppen en te zorgen dat de kruidige dampen niet te snel verloren gaan in de ruimte.
Citroenmelisse is bij dit recept het plantje dat vooral zuivert en verzacht, munt zuivert en verfrist.
Je kan trouwens ook lavendel, goudsbloem,... toevoegen, maar die bloemetjes bloeien wat later... gedroogd kan natuurlijk wel prima! Of heermoes, wat ook weer prima is voor de huid. Of kamille. Of rozemarijn; waarmee ze op de bijgevoegde foto munt combineren, voor een verkwikkend stoombadje. Ach, wat biedt de natuur toch weer een rijkdom aan mogelijkheden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten