praktijk grow&flow !!!

Dit is het blog dat ik als inspiratieplekje wil gebruiken rond verschillende thema's. Graag nodig ik u ook uit om een kijkje te nemen op www.growflow.be , de pagina van mijn praktijk.

zaterdag 14 april 2012

wat smaakt de lente heerlijk!

Desondanks het weerbericht dat veel regen voorspelt, is het potverdorie toch al een aantal dagen best mooi zonnig weer geweest. Hopelijk ook morgenvoormiddag, dan is het weer mama&kids time (terwijl papa nog wat langer slaapt omdat hij met de nacht moet gaan werken). En nu wil ik morgen toch echt wel richting Liereman; voor twee dingen: ZEVENBLAD en PAARDEBLOEMEN. Omdat je daar verdomd lekkere dingen mee kan maken! 't Is niet mijn verzinsel, dus met dank aan Christine van de Orangerie in Noorderwijk, waar ik een paar jaar geleden een geweldige kruidencursus volgde. Sindsdien staan volgende lekkernijen jaarlijks als vaste traditie op het lentemenu...                     
                                                       

Eerst het zevenblad. Als je je afvraagt, waar vind ik dat? wel: zo ongeveer overal. Let er maar eens op, eens je het kent, vind je het echt overal terug; in de tuin, langs de weg, bosranden,... Ik heb ondertussen zo m'n vast plekje om te gaan oogsten, redelijk dicht tegen (maar niet in) een natuurgebied. De jonge blaadjes zijn uiteraard het lekkerste! Zevenblad barst van de vitamines en mineralen(provitamine A, vit C, magnesium, calcium, silicium), het is dus echt gezond! Je kan de blaadjes ook rauw toevoegen aan een salade. Of je maakt er een superlekkere ovenschotel mee!  Let wel: je hebt véél nodig, omdat het -zoals spinazie- heel erg slinkt als je het stooft in de pan. Dus ik pluk een goeie emmer vol; thuisgekomen snij ik te dikke steeltjes er nog af, slechte blaadjes eruit, wassen, droogzwieren, en samen met champignons (de bruine kastanjechampignons zijn er het lekkerst bij) en een fijngesneden ui eventjes bakken in wat vetstof. Dan een beetje bouillon toevoegen en een tiental minuutjes goed laten sudderen. De bouillon giet je er dan terug af, en gebruik je om een witte saus te maken samen met wat boter, bloem en room. De groenten gaan in een ovenschotel, overgieten met de saus, en afdekken met schelletjes geitenkaas. Na twintig minuutjes en eventjes onder de gril, heb je echt een superlekker kruidig gerecht! Lekker bij rijst, puree, aardappelkoekjes,...
Liever op een andere manier? Eigenlijk kan je elk gerecht met verse spinazieblaadjes, ook met zevenblad maken.
                                                            
Maar we plukken natuurlijk ook paardebloemen. Nu wordt van de paardebloem meestal de wortel (lever-en galondersteunend) of de blaadjes (nierondersteunend) gebruikt. De jonge blaadjes kan je ook gebruiken in een salade, een omelet,... Ik ga nu echter voor de bloemen. Een paar handen vol paardebloemen laat je daarna in water even koken en nog een nachtje trekken.  Daarna de vloeistof zeven en uitpersen (neteldoek). Daarna moet er zoetstof bij: ofwel suiker, als je het langer wil bewaren, ofwel half suiker, half agavesiroop. Je doet dit naar smaak, echter om te bewaren moet er toch wel 1 kg suiker op 1 liter water in. Ook wat citroensap of een citroen in schijfjes toevoegen, en op een laag vuur zonder deksel laten indikken tot de gewenste siroopdikte. Pas op, eens afgekoeld is het altijd nog wat dikker! Héél lekker op de boterham, op pannenkoeken,... Je kan uiteraard ook met geleisuiker werken voor een confituur. 
Ik zal niet beweren dat deze siroop tot de categorie "gezond" hoort hoor, maar wel leuk om te maken met iets wat je gewoon maar voor het plukken hebt... en de pannenkoeken krijgen er toch een echte lente-toets mee!

2 opmerkingen:

  1. Ah, fijn Hilde, nu kan ik iets nuttigs doen met die talrijke paardenbloemen die de kop opsteken in mijn gazon.
    Bedankt!
    Katrien Nuttin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. de blaadjes kan je ook gebruiken hoor: in een pannenkoek, in een omelet, onder een salade,... of drogen en gebruiken als zuiverende thee...

      Verwijderen