praktijk grow&flow !!!

Dit is het blog dat ik als inspiratieplekje wil gebruiken rond verschillende thema's. Graag nodig ik u ook uit om een kijkje te nemen op www.growflow.be , de pagina van mijn praktijk.

zaterdag 21 april 2012

Creativiteit gevraagd, 2x/dag

De stap is gezet. Loena gaat naar school. Al 5 halve dagen achter de rug. Nooit gedacht dat de stap zo groot zou zijn. Ik dacht dat "de moeilijkheid" enkel zat in het idee dat ik haar elke dag (in tegenstelling tot voorheen 2 dagen in de week) en in een grotere groep (23 kindjes in het klasje, maar in de school natuurlijk veel meer) zou moeten acherlaten. Maar da's blijkbaar peanuts in vergelijking met de échte moeilijkheid... als bij toverslag is mijn kleine meisje verdwenen...en krijg ik er een groter exemplaar voor in de plaats... nog altijd even lief natuurlijk, maar groter... dat weet ze zelf ook dus ze "doet" ook groter... met alle plezante en minder plezante kantjes erbij...
Maar goed, uitwijken over de emotionele belading van dit ervaren de voorbije week was eigenlijk niet de bedoeling. Ik wou eigenlijk wat schrijven over een belangrijk praktisch aspect waarmee we de eerste schooldagen geconfronteerd werden: iets lekkers, gezond, houdbaar voorzien voor tijdens het snackmoment. Binnenkort proberen we een dagje of ze voor-én namiddag op school kan blijven, dan zijn dus al 2 doosjes-met-inhoud...
Appel? Handig als ze 't in zijn geheel kan eten, maar daar moeten we nog wat op oefenen. En in schijfjes is 't zo snel bruin... Net een oplossing uitgeprobeerd: gedroogde appel!!! Met een uitsteker-apparaatje kon ze kiezen tussen sterretjes, bloemetjes,... enfin het werden dus appel-hartjes. Bestrooien met een beetje kaneel, meteen de kruidendroger in, en ondertussen zijn ze klaar. Een kruidendroger is hiervoor iets superhandig, maar redelijk duur in aankoop, maar gewoon in de oven moet volgens mij ook lukken!
Boterhamkoekjes: met hetzelfde apparaatje, een boterham beleggen naar wens, vormpje kiezen, uitsteken, en je hebt "leuke" snackjes... Als er veel tijd is doen we dit soms ook als we gewoon een boterhammaaltijd hebben, en Loena eet dan opvallend beter dan een gewone boterham waarbij telkens de discussie "niet de kaas tussen je boterham vandaan eten" aan de orde is...
Komkommer! lekker fris, naar keuze in handige staafjes te snijden, of bloemetjes door de schil er met een fijnschiller over de lengte om de cm er af te schillen
Kerstomaatjes! is denk ik het lievelingseten van Loena!
broccoli, als je dat toevallig de dag ervoor toch hebt klaargemaakt, maar dan opletten dat je de roosjes niet te plat kookt!
Worteltjes: in schijfjes of staafjes
druiven
rozijntjes
gedroogde abrikozen
cashewnoten (zijn zachter dan andere noten, dus prima voor kindjes!)
blokjes (geiten)kaas
enfin dat zijn zo de ideeën die ik had... als er iemand nog leuke tips heeft... altijd welkom...
(ps. we hebben ook wel een keertje toevlucht genomen tot de superlekkere-en-toch-onder-de-omschrijving"gezonde koek zonder chocolade"-vallende bert&ernie koekjes die we in bioplanet kopen... toch ook altijd handig om in huis te hebben)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten