praktijk grow&flow !!!

Dit is het blog dat ik als inspiratieplekje wil gebruiken rond verschillende thema's. Graag nodig ik u ook uit om een kijkje te nemen op www.growflow.be , de pagina van mijn praktijk.

zondag 26 februari 2012

an apple a day...

Situatieschets: beide dochters zijn sneller dan verwacht wakker uit hun middagslaapje, in elk geval snel genoeg om mama helemaal nog niet bijgeslapen uit haar middagslaap te halen, deze laatste heeft dus nog even wat tijd nodig om rustig terug in actie te schieten in tegenstelling tot de eersten wiens korte slaap blijkbaar toch mega-verkwikkend was! het plan dus: kindjes voldoende lang én rustig aan tafel houden voor een hapje en een drankje, zodat mama lang én rustig kan genieten van een kopje koffie (hoewel wetende dat dit niet supergezond is zwicht ik soms toch voor het idee dat ik er minder slaperig van wordt op zo'n moment). Morgen winkeldag, dus er is niet heel veel in huis, eeuhh... appels, of ... appels?
Nu maak ik vaak appeltjes in de pan met rozijntjes en kaneel; maar dat nam ik nu niet in overweging want dat vergt veel actie van de mama daar de jongste dochter dat niet zelf kan hanteren wegens te groot platknijpgehalte. Iets anders dus... Nu had ik onlangs op mijn werk een receptje uitgeprobeerd waarbij je appelpartjes kon "dippen" in een sausje van mascarpone en bruine suiker. Geschikt, lekker, maar niet zo gezond én mascarpone is trouwens iets wat ik niet standaard in de ijskast heb staan; zeker niet de dag voor het winkeldag is. Effe slaperig brein een minimum aan creatieve kronkels laten maken terwijl ik voor de ijskast stond... er is yoghurt, ... als ik daar nu eens wat agavesiroop, of vliersiroop,... Ok, de siroop vooraf in een klein kommetje gedaan zodat Loena geheel zelf het "sausje" kon maken zonder al te veel opkuis. Dan de appeltjes. Hier pleit ik schuldig voor halve plagiaat; ik had onlangs op de blog van de organisatoren van het elfenkunstfestival een kookideetje gezien om van verschillende soorten fruit stervormen uit te snijden/prikken, en dan op een lang satéstokje te steken zodat je "elfentoverstokjes" bekwam. Nu had ik geen vormpjes die klein genoeg waren om uit de appels te steken en voor allemaal sterretjes uit te snijden het geduld niet; dus heb ik het meeste van de appel rudimentair in blokjes gesneden. Twee houten eetstokjes van bij de Chinees op tafel, één voor Loena, één voor mama: een stukje appel prikken; zwaaien met je toverstokje en een spreuk zeggen; dippen in de yoghurt en hopla in de mond! Ik wou een toverspreuk over de metamorfose van de appel in appel-met-yoghurt introduceren, maar Loena bleef halstarrig vasthouden aan dé toverspreuk: "hocus pocus koperdraad, peterselie, rattenstaart, in de wei staat een koe, ik tover alle oogjes toe". Met veel dank aan heksje Mimi. Swat, 't was lekker, Loena amuseerde zich, Sam sabbelde ondertussen op haar dunne schijfjes appel en kreeg dan wonderwel veel van naar binnen gezien de beperkte opkuis die ik daarna maar had onder haar stoel; en ik kon genieten van mijn tasje koffie en mijn twee schatten!

voor alle eerlijkheid:  de foto van de  oorspronkelijke toverstokjes komt van  de website:
www.elfenkunstfestival.wordpress.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten