praktijk grow&flow !!!

Dit is het blog dat ik als inspiratieplekje wil gebruiken rond verschillende thema's. Graag nodig ik u ook uit om een kijkje te nemen op www.growflow.be , de pagina van mijn praktijk.

woensdag 2 januari 2013

een jaartje verder

Een jaar geleden ontstond deze blog. Loena was een nog niet-schoolgaande peuter, Sam een -wat-is-ze-toch-nog-kleine zes maanden oude baby. Ikzelf telde mijn laatste dagen van mijn voltijds ouderschapsverlof. En droomde van echt iets met mijn passies te gaan doen.
En dan zijn we dus nu, 2013. Ik kan me niet meer voorstellen dat Loena ooit niet naar school is geweest, zo enthousiast is ze. Met haar opgroeien openen zich nieuwe wegen: kindermassage, samen tekenen,.. Sam is nu anderhalf en een mini-kleuter te noemen. Maar nog steeds in om samen yoga/knuffel/ik-kom-niet-meer-bij-van-het-schaterlachen te doen. En ook zij loopt hier sinds kort opvallend veel met een wasco en papier rond...
Enkele maanden geleden heb ik dan de stap gezet naar "Grow&Flow", mijn praktijk voor kleintjes en groten. Ik doe het graag, heel graag. Maar er kruipt natuurlijk ook veel tijd in. Het zal je niet ontgaan zijn dat omtrent die periode mijn wekelijkse posts ingeruild worden voor een iets mindere frequentie.
Desalniettemin wil ik deze inspiratie-blog wel verderzetten in 2013. Ik heb nog ideeën te over!

Zelf heb ik 2012 op een intensieve manier losgelaten... door gebeurtenissen de laatste maanden, werd ik verplicht in het hier en nu te leven. Even stoppen met plannen hoe ik het allemaal ideaal zou zien. De laatste week kwam daar zelfs nog een stevige buikgriep bij die me een week heeft verplicht om alles opzij te zetten en te rusten. Ondanks dat ik me een week ellendig heb gevoeld; ben ik er op die manier dankbaar voor. De dingen even opzij zetten, geeft vaak nieuwe energie.

Ik wil in elk geval het jaar inzetten met een hartopener/hartfocus oefening. Dat vond ik wel passen bij alle wensen die zo massaal geuit worden deze periode van het jaar. Een eenvoudig tekstje op kindermaat, gepaard met eenvoudige bewegingen. De bewegingen en woorden maken kinderen bewust van "wensen": dat doe je immers met je hart! Een wens is niet zomaar iets dat je eventjes zegt, het vraagt een inspanning van jou... Jouw liefde stuurt de wens de wereld in!

ik zie een ster (ster, ster)              -->naar boven kijken, hand boven je ogen focust bij het kijken
ja heel erg ver (ver, ver)              -->wijzen naar dat punt
ik doe een wens (wens, wens)      --->beide handen op je hart leggen
voor ieder mens (mens, mens)     --->beide armen openen zich vanaf je hart naar buiten

de hartfocus zit in de laatste twee bewegingen. De ster is er bij gekomen om er een versje van te maken in een driekoningenthema.
Kleuters kunnen dit versje na wat oefenen zelf, ofwel herhalen ze telkens het laatste woord (wat tussen haakjes staat). Bij jongere kindjes kan je de oefening doen door zelf het versje te zeggen en door de handjes vast te nemen, de bewegingen te leiden.

In elk geval van mij ook nog de beste wensen... met heel mijn hart!

1 opmerking: