praktijk grow&flow !!!

Dit is het blog dat ik als inspiratieplekje wil gebruiken rond verschillende thema's. Graag nodig ik u ook uit om een kijkje te nemen op www.growflow.be , de pagina van mijn praktijk.

zaterdag 19 januari 2013

masseren of schilderen

Een luie zaterdagochtend, ijskoud buiten, dus een gezellig hoekje in huis gemaakt. Door een paar simpele aanpassingen (matrasje op de grond, rustig muziekje op, aromastreamer op,...) worden Loena en Sam meteen uitgenodigd naar een gezellig hoekje dicht bij de verwarming.
Ik wou eerst een ontspannende oefeningen doen, en daarna nog wat yoga. Alleen sloeg de eerste oefening zo aan dat de rest van de voormiddag ermee gevuld was.
Het begon nochtans heel simpel: men nemen 1 bekertje met een beetje water, en een zacht penseeltje.
Je nodigt je kind uit om rustig te gaan liggen (met hoofd op jouw schoot, of met hoofd op een kussen), en "masseert/schildert" dan met een heel klein beetje water de gezichtslijnen. Leuk is bv de wenkbrauwen, kaaklijn, neus, maar ook de oren, cirkeltjes op de wangen, ... Gegarandeerd wordt er daarna geƫist om de rollen om te draaien... voor in het geval dat je zoals mij nog een zeer enthousiaste peuter in huis hebt, is het handig om een handdoek in handbereik te hebben... Oudere kinderen kan je elkaars gezicht laten masseren. Een leuke oefening is dan om eerst een pop te "waterschilderen", of zoals Loena spontaan deed: je eigen gezicht! Zo voelen ze meteen welk effect het heeft, welke zachtheid fijn is,... Jongere kindjes kunnen natuurlijk ook met poppen, knuffels, etc aan de slag. Handen, armen, voeten,... zijn ook heel fijn om te doen en met peuters iets veiliger dan in het gezicht.
Op het einde van de voormiddag was dus onze hele poppen-en knuffelinboedel "gezichtgemasseerd". Van fijne lijntjes trekken tot "ik heb een bloemetje getekend" en "nu zie ik eruit als een fee". En papa moest natuurlijk ook meteen plaatsnemen toen die beneden kwam!
Voor de grotere kinderen kan je verder gaan en met (goed afwasbare) verf aan de slag gaan. Fototoestel dan in de aanslag houden!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten